Home
  • Home
2018
03
08

Magnesium

By arjen 0

Magnesium is een zeer belangrijk mineraal waaraan veel mensen een tekort hebben als gevolg van het gebruik van de industrialisatie en stress.

Magnesium bevindt zich vooral in de botten en speelt een rol bij de absorptie van calcium in de botten en tanden. Ook op hart en bloedvaten heeft magnesium een gunstige invloed. Dit mineraal is krachtig bij stressvolle periodes en krampen. Het verwijdt de bloedvaten. Factoren zoals stress, diarree, braken en een hoge suikerinname verlagen de magnesiumstatus.

Hieronder tref je enkele functies aan.

Magnesium:

  • draagt bij tot de instandhouding van normale botten
  • speelt een rol in het celdelingsproces
  • ondersteunt een gezond immuunsysteem
  • houdt botten sterk
  • reguleert de bloedsuikerspiegel
  • ondersteunt het energiemetabolisme en de eiwitsynthese

Koffie, thee, frisdrank, witmeel, geraffineerde voedingsmiddelen, suiker en alcohol zijn magnesium depleters, maar ook medicijnen (zie het onder het kopje over medicijnen). Stress is eveneens een magnesiumrover. Hoe meer je onder stress lijdt, des te meer magnesium er wordt verbruikt. En hoe lager het magnesiumniveau in de cellen, des te gevoeliger je wordt voor stress. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel.

Symptomen bij tekort

Aangezien magnesium betrokken is bij meer dan 300 enzymreacties in het lichaam is de lijst aan symptomen van een magnesiumtekort bijzonder groot. Zowel in het bewegingsapparaat, zoals spieren, botten en gewrichten alsmede in het maagdarmstelsel, in de stofwisseling, in het hart- en vaatsysteem, de luchtwegen, in het hormonale stelsel en in het zenuwstelsel kan een magnesium tekort zich manifesteren.

Elektrolytenbalans

Magnesium is nodig voor activering van de natrium-kaliumpomp die natrium de cel uitpompt en kalium erin. Daardoor beïnvloedt magnesium de membraanpotentiaal. Bij magnesiumtekort is er dus onvoldoende magnesium en kalium in de cel aanwezig, waardoor de cellulaire functies ernstig kunnen worden verstoord. Magnesiumtekort gaat dus vanzelfsprekend gepaard met een veranderde elektrolytenbalans. Het kaliumgehalte in de cel daalt terwijl het natrium- en calciumgehalte stijgt, doordat magnesium-ATP pompen minder werken en de membraanpotentiaal is gewijzigd. Hierdoor is magnesiumtekort gelinkt aan spierkrampen, hoge bloeddruk en coronaire en cerebrale vaatvernauwingen, veroorzaakt door kramp (vasospasmen).

Wanneer welke magnesium?

Er is een keur aan magnesiumverbindingen die in supplementen worden gebruikt. De ene vorm is beter dan de andere. In het algemeen is magnesium uit een supplement beter opneembaar dan magnesium uit voedingsmiddelen en dat komt omdat de magnesium in voeding gebonden is aan allerlei stoffen waardoor onze spijsvertering flink veel moeite moet doen om magnesium op te nemen. De effectiviteit van magnesiumsuppletie wordt bepaald door de juiste keuze te maken bij een specifieke behoefte.

Magnesiumsupplementen in hoge doseringen kunnen laxerend werken en diarree veroorzaken, met name de chloride- en citraatvormen. De aminozuur gebonden Magnesium tauraat heeft dit probleem niet. Taurine is een lichaamseigen aminozuur met veel gezondheidsbevorderende eigenschappen en de biologische beschikbaarheid is bijzonder groot. Magnesium Malaat is een andere biologische binding met magnesium met veel voordelen.

Magnesiumtauraat

Dit is een combinatie van het aminozuur taurine en magnesium. In deze combinatie hebben magnesium en taurine een synergetisch effect en stabiliseren celwanden, waardoor deze vorm van magnesium zeer goed wordt geabsorbeerd. Het blijkt dat het aminozuur taurine belangrijk is voor de gezondheid van het hart en het hartritme. Als een aminozuur kan taurine de absorptie van magnesium verbeteren doordat taurine via een actief transportsysteem wordt opgenomen. Tauraten kunnen specifieke voordelen bieden voor een gezonde bloeddruk en slaap omdat taurine zorgt voor een kalmerend effect op het centrale zenuwstelsel. Het voordeel van de binding met taurine is dat het aminozuur taurine op zichzelf veel gezondheidsbevorderende eigenschappen bezit. Twee vliegen in één klap dus.

Magnesiummalaat

Magnesiummalaat is een verbinding van magnesium en appelzuur. Het is klinisch aangetoond dat deze vorm goed is om te ontspannen en om de spiercellen van energie te voorzien. Appelzuur is een metaboliet in de citroenzuurcyclus. Bijna alle energie in de cellen worden geproduceerd in de citroenzuurcyclus. Appelzuur is aanwezig in de meeste cellen in het lichaam en vormt een belangrijk onderdeel van vele enzymen om in de ATP synthese energie vrij te maken. In gevallen wanneer er in het lichaam een storing is in het vermogen om energie vrij te maken uit een aërobe verbranding (citroenzuurcyclus). Dan maken zij energie uit de anaërobe verbranding waar melkzuur bij vrijkomt en welke inefficiënt is. Dit verklaart de bijkomstige vermoeidheidsverschijnselen en spierpijnen door het lichaam.

Onderzoekers hebben ontdekt dat deze mensen vaak een tekort hebben aan magnesium. Magnesium is betrokken bij de productie van serotonine. Serotonine is een neurotransmitter betrokken bij de regulatie slaapcyclus, stemming en het immuunsysteem. Lage serotonine niveaus, die kunnen worden gerelateerd aan de slaapstoornissen, hangen samen met meer pijnervaring en stemmingsproblemen.

Beide vormen zijn verkrijgbaar bij ons!

 

Artikel delen
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Reacties

Reacties

author: arjen

OMHOOG