Home
  • Home
2015
03
09

Verklein de kans op griep

By arjen 0

Het is weer volop winter en dan worden altijd weer een hoop mensen geveld door de griep. Helaas zit er altijd een kans in dat ook jij een griepje te pakken krijgt en 100% voorkomen is niet mogelijk, maar je kunt er wel een hoop aan doen om de kans zo klein mogelijk te maken. Hier een aantal tips die de kans verkleinen om griep te krijgen.

1. Mijd suikers

Mijdt zoveel mogelijk geraffineerde suikers. Suikers hebben een negatieve invloed op ons immuunsysteem en stimuleren ons stresshormoon. Suikers kunnen de functie van onze witte bloedcellen voor maximaal vijf uur belemmeren, dit heeft als gevolg dat je immuunsysteem gedurende die periode niet optimaal werkt. Een voedingsplan met weinig suiker, rijk aan hoogwaardige eiwitten, vetten, antioxidant-rijke groenten en fruit zijn het fundament van een gezond en sterk immuunsysteem. Laat snoep, koekjes en frisdranken dus staan! Je zult versteld staan wat dit met je energie level en weerstand doet!

1. Train pas weer wanneer je voldoende hersteld bent

Natuurlijk is het erg belangrijk dat je gedurende de winterperiode actief blijft sporten. Let er el op dat je voldoende rust houdt tussen je trainingen. Een te hoge trainingsfrequentie met te korte rust tussendoor haalt je weerstand naar benden. Na elke training is je weerstand wat lager en wanneer je het lichaam niet voldoende tijd geeft om te herstellen ben je vatbaarder voor de griep. Het is heel simpel om te kijken of je wel hersteld bent. Schrijf je trainingen op. Is dat alles? Ja……Door alles op te schrijven creëer je een goed beeld wat je hebt gedaan met je vorige trainingen. Op het moment dat je weer gaat trainen en je haalt minder herhalingen, of je legt minder afstand af dan de training daarvoor ben je waarschijnlijk nog  niet hersteld. Ga naar huis en kijk de volgende dag of je wel sterker bent. Zo kun je op een simpele manier er achter komen hoeveel hersteltijd jouw lichaam nodig heeft voor die desbetreffende training.

3. Ondersteunde supplementen

Neem dagelijks glutamine. Glutamine is een aminozuur wat ons herstel bevordert en het immuunsysteem versterkt.

Zorg ervoor dat je elke dag vitamine C en D supplementeert. Doordat we ’s winters met name veel binnen zitten en wij hier Nederland ook al niet veel zonlicht krijgen hebben een hoop mensen een te kort aan vitamine D. Een van de verschijnselen zijn onder andere lusteloosheid en chronisch moe. Door extra vitamine D te nemen tijdens de winterperiode kun je dit tegen gaan.

Zuig op zink zuigtabletten. Zink helpt bij het uitroeien van virussen.

Bij keelpijn kun je overwegen een zink keelspray te gebruiken om zo keelpijn de kiem in te smoren.

4. Zorg er voor dat je lichaam zijn afvalstoffen goed kwijt kan

Ons lymfesysteem is afhankelijk van onze spierbewegingen. Stretching is een geweldige manier om lymfatische vloeistof vrij te laten circuleren Dit zorgt ervoor dat je lichaam de afval stoffen beter kan afvoeren en je lichaam is daardoor in staan zich efficiënter te weren tegen ziektekiemen. Wandelen stimuleert ook de lymfestroom je kunt jezelf ook trakteren op een massage die gericht is op lymfedrainage. 

5. Ondersteun je immuunsysteem met probiotica

Zestig tot zeventig procent van onze darmen zijn bekleed met lymfeklieren. Dus wanneer darmen gezond zijn is je immuunsysteem ook in orde. Je darmen bevatten van nature nuttige bacteriën die het spijsverteringskanaal en het immuunsysteem gezond houden. Probiotica helpt voor een gezonde spijsvertering en ondersteund het immuunsysteem. Let er op dat je een probiotica neemt die maagzuur resistent is

6. Nachtruzzzzzt

Probeer minimaal 7-8 uur te slapen. Voldoende slaap helpt je lichaam te herstellen. Je immuunsysteem zal hierdoor sterker zijn. Te weinig slaap vergroot de kans om ziek te worden.

7. Ontstressen

Ga af en toe eens naar de sauna om te ontstressen. Chronische -lichamelijke en -psychologische -stress drukt o.a. de productie van neurotransmitters dopamine en serotonine. Dit zijn “boodschappers” in ons lichaam die verantwoordelijk zijn voor o.a. onze stemming, gedrag en eetlust. Daarnaast verstoord het ook onze nachtrust en onderdrukt het ons immuunsysteem. Probeer waar mogelijk zoveel mogelijke stress te mijden! Een van de snelste oplossingen om stress tegen te gaan is de kwaliteit van je slaap verbeteren. Magnesium kan een goeie optie zijn om slaap te verbeteren.

.

Artikel delen
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Reacties

Reacties

author: arjen

OMHOOG